سخن دوست ـــ با دوست

من تو را میان قاصدکها یافتم ــــ در انتظارتم ای ترانۀ خاموش ...

سخن دوست ـــ با دوست

من تو را میان قاصدکها یافتم ــــ در انتظارتم ای ترانۀ خاموش ...

شب قدر، رؤیایی است که به حقیقت می پیوندد . . .

  

شب قدر 

آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است

یا رب این تاثیر دولت در کدامین کوکب است

تا به گیسوی تو دست ناسزایان کم رسد

هر دلی از حلقه ای در ذکر یا رب یا رب است . . . 

*

*

*

دوست عزیز ، برای مشاهده کامل متن به روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

شب قدر  

  

«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازه‏گیرى است.(۱) «تقدیر» نیز به معناى اندازه‏گیرى و تعیین است.(۲) اما معناى اصطلاحى «قدر»، عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن(‏۳) به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز، «قدر» نام دارد. (۴)

بنابر دیدگاه حکمت الهى، در نظام آفرینش، هر چیزى اندازه‏اى خاص دارد و هیچ چیزى بى‏حساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند.

استاد مطهرى در تعریف قدر مى‏فرماید: « قدر به معناى اندازه و تعیین است حوادث جهان از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیت مکانى و زمانى آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهى است.»(۵) پس در یک کلام، «قدر» به معناى ویژگى‏هاى طبیعى و جسمانى چیزهاست که شامل شکل، حدود، طول، عرض و موقعیت‏هاى مکانى و زمانى آنها مى‏گردد و تمام موجودات مادى و طبیعى را در برمى‏گیرد.

این معنا از روایات استفاده مى‏شود؛ چنان که در روایتى از امام رضا علیه السلام پرسیده شد: معناى قدر چیست؟ امام فرمود: «تقدیر الشى‏ء، طوله و عرضه»؛ «اندازه‏گیرى هر چیز اعم از طول و عرض آن است.» (۶) و در روایت دیگر، این امام بزرگوار در معناى قدر فرمود: «اندازه هر چیز اعم از طول و عرض و بقاى آن است.»(۷) 

در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه مى‏شود و وى از سرنوشت خود و دیگران با خبر مى‏گردد. امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: «انه ینزل فى لیلة القدر الى ولى الامر تفسیر الامور سنةً سنةً، یؤمر فى امر نفسه بکذا و کذا و فى امر الناس بکذا و کذا؛ در شب قدر به‏ ولى امر (امام هر زمان) تفسیر کارها و حوادث نازل مى‏شود و وى درباره خویش و دیگر مردمان مأمور به دستورهایى مى‏شود.» 

* * * التماس دعا یا علی مدد

نظرات 3 + ارسال نظر
فرهاد چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:05 ب.ظ

سلام دادش گل.چقدر دلم برات تنگ شده.دلم هواتو کرد گفتم یه سری بزنم .جات خالی یه ماه پیش کربلا بودیم خیلی یادت کردم من که ندیدمت اما جدا به یادت بودم و برات دعا کردم.موفق باشی دادشی مراقب خود باش خیلی .این شب ها مارو یادت نره با معرفت.یا علی

ستاره سه‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:44 ب.ظ

سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااممممممم
خسیییییییییییییییییییییییییییییسسسسسسس خاااااااااااااااااان
حالا یه کپی از عکسات میگرفتیم چی میشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خسیس خسیس خسیس

فرهاد دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:04 ب.ظ http://http://uuuuuuuuuuu123.blogfa.com/

سلام داداش گلم دلم خیلی تنگت شده .متن جدید گذاشتم و برگشتم به وب خوشحالم میکنی بیای یه سری به بی نهایتم
مراقب خودت باش
فعلا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد